Gebruikersovereenkomst
Beste ouder,
Als u via de website via www.naarschoolinlokeren.be doorklikt naar lokeren.aanmelden.in en uw kind aanmeldt dan gaat u akkoord met alle toepassingen, acties en beslissingen van het Lokaal Overlegplatform Lokeren Basisonderwijs die daarbij horen. Deze leest u in onderstaande gebruikersovereenkomst en privacyverklaring. De gebruiksovereenkomst en privacyverklaring zijn in overeenstemming met het aanmeldingsdossier van het LOP Lokeren Basisonderwijs, zoals goedgekeurd door de Commissie inzake Leerlingenrechten.
Als u niet wil dat wij uw gegevens verwerken, kan u zich hiertegen verzetten via evy.dhollander@ond.vlaanderen.be . Houd er wel rekening mee dat wij u dan de gevraagde dienst "het verwerken van de aanmelding van uw kind" niet kunnen verstrekken.
Het instemmen met deze gebruikersovereenkomst en privacyverklaring zijn noodzakelijk om de aanmelding te kunnen afronden.
Gegevensverwerking in het kader van het aanmeldingsregister.
Het organiseren van de inschrijvingen is de verantwoordelijkheid van een schoolbestuur.
Alle scholen voor gewoon onderwijs, gelegen in het werkingsgebied van het LOP Lokeren Basisonderwijs, werken met een gezamenlijk, digitaal aanmeldingssysteem.
De schoolbesturen met scholen gewoon basisonderwijs gelegen op grondgebied Lokeren mandateerden het LOP Lokeren Basisonderwijs voor het ordenen, toewijzen en bekendmaken van de resultaten.
Uw persoonsgegevens worden door het Lokaal Overlegplatform Lokeren Basisonderwijs verwerkt in het kader van de aanmeldingsprocedure voor het schooljaar 2023-2024.
Het LOP BaO Lokeren sluit in opdracht van de schoolbesturen een subverwerkersovereenkomst af met V-ICT-OR waarin de verplichtingen inzake gegevensbescherming opgenomen zijn. V-ICT-OR is de software-ontwikkelaar die instaat voor de ontwikkeling en het onderhoud van de aanmeldingssoftware.
Privacyverklaring.
Welke informatie van uw gezin zit in het aanmeldingsregister ?
In het aanmeldingsregister komt de informatie:
Er wordt geen koppeling gemaakt met andere databanken met persoonsinformatie over u of uw kind.
Kan ik de informatie die over mijn kind en ons gezin in het aanmeldingsregister is opgenomen, inzien en verbeteren?
U kan uw gegevens wijzigen gedurende de volledige aanmeldingsperiode. Je contacteert de helpdesk aanmelden.basis@lokeren.be of 0478 82 90 10 of 0492 15 90 54. Je ontvangt nadien een kopie van de nieuwe geregistreerde gegevens.
Na 21/03/2023 16uur is het niet meer mogelijk om uw gegevens te wijzigen.
Waarvoor worden de gegevens van uw kind en uw gezin gebruikt ?
Wie kan welke gegevens van uw kind en uw gezinssituatie inzien ?
Hoe worden de gegevens van uw gezin gecontroleerd?
De controle bestaat uit twee delen:
Deze controles zijn noodzakelijk voor er kan worden overgegaan tot het toewijzen van de plaatsen. De opgegeven contactgegevens kunnen gebruikt worden om de aanmelder te contacteren en het dossier te vervolledigen of corrigeren. Zonder toestemming van de aanmelder, wordt een dossier nooit aangepast.
Wanneer een school bij inschrijving vaststelt dat de ingevulde gegevens niet correct zijn, verlies je jouw recht op inschrijving. Vul daarom alle gegevens eerlijk in.
Je bent als ouder verantwoordelijk voor het correct en volledig invullen van alle noodzakelijke gegevens.
Hoe gebeurt de ordening en toewijzing van alle aangemelde kinderen?
Voorrang
Kinderen met een broer of zus op school of kinderen van personeel krijgen voorrang.
Broers/zussen en kinderen van personeel geboren in 2021 kunnen met voorrang inschrijven op school van 16 januari tot 10 februari 2023.
Broers/zussen en kinderen van personeel niet geboren in 2021 melden aan tussen 28 februari en 21 maart 2023 en worden als eerste gerangordend.
Ordening overige leerlingen op ‘afstand’
De vrije plaatsen worden verdeeld op basis van de afstand in vogelvlucht tussen het domicilieadres van het aangemelde kind of het werkadres van één van beide ouders. Voor elk kind kan maar één referentieadres opgegeven worden. De ouders kiezen zelf of ze het (toekomstig) domicilieadres van het kind opgeven, ofwel het (toekomstig) adres waar één van de ouders werkt. Er gebeuren steekproefgewijs controles op (werk)adres voor de toewijzing van de plaatsen start. De adresgegevens worden gecontroleerd bij de inschrijving op school!
Toewijzing in de hoogst mogelijke school van voorkeur
Elk kind kan maar één toekenning krijgen. Wanneer tijdens het proces van ordenen het kind een toekenning krijgt in twee scholen, blijft enkel de toekenning in de hoogste voorkeurschool behouden. De andere plek komt vrij en wordt opnieuw verdeeld.
Er is dus geen prioriteit voor schoolkeuze bij rangordening, wel voor afstand. Of, om het nog duidelijker te maken: een kind dat in zijn school van 2e keuze op basis van afstand wel een plaats kan krijgen, kan daardoor een ander kind verdringen dat die school als 1e koos.
Hoelang worden uw gegevens bewaard?
Het LOP bewaart gedurende maximum 10 jaar een dataset in een beveiligde omgeving, die het enkel zal gebruiken in het kader van onderzoek en beleidsopvolging in verband met de aanmeldings- en inschrijvingsprocedure. Indien deze gegevens zouden worden gekoppeld of gedeeld met andere partijen, dan gebeurt dit enkel nadat hiervoor een protocol wordt afgesloten tussen de betrokken instanties, zoals bedoeld in artikel 8 van het decreet betreffende het elektronisch bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2018.
Waar kan u terecht met vragen over deze gebruikersovereenkomst en privacyverklaring?
Heb je vragen over welke gegevens wij over jou verwerken? Of wil je de opgegeven gegevens laten verbeteren of wissen? Neem contact op met de beheerder: aanmelden.basis@lokeren.be of 0478 82 90 10 of 0492 15 90 54.
Bent u het niet eens met de manier waarop wij jouw gegevens verwerken? Wend u tot de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens via: toezichtscommissie@vlaanderen.be
Heb je een klacht over het verloop van de aanmeldingsprocedure zelf of het resultaat ervan? Er is een probleem bij het aanmelden of je hebt een klacht over de toewijzing? Neem eerst contact op met de deskundige van het Lokaal Overlegplatform die legt de klacht voor aan de ombudsdienst inschrijvingen.
Ben je niet akkoord met de beslissing van deze lokale dienst, dan kun je een klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (zie website aanmelden of op het weigeringsdocument voor de contactgegevens). Wacht niet tot na het verlopen van de aanmeldingsperiode om contact te nemen.